Wednesday, November 16, 2011

Sejarah siapakah INI?



Ini Sejarah Siapa?
Assalamualaikum warahmatullahi wabrakatuh...

Sejarah Siapakah Ini?

Sejarah Siapakah ini?

1)Satu sejarah Umat yang hebat dan penuh dengan kegemilangan.
2)Satu sejarah Umat yang kian dilupakan oleh sekalian manusia.
3)Satu sejarah Umat yang mampu menjadi pencetus Rabbani kepada generasi hari.

Sejarah ini bermula apabila kedatangan seorang manusia,yang peribadinya cukup dipercayai oleh keluarga dan manusia di sekitarnya, seorang manusia yang menyeru manusia ke jalan Allah tanpa segan silu, yakin dan penuh dengan sopan-santun dan lemah-lembut, seorang pejuang yang menyeru manusia ke jalan Allah dengan sepenuh usaha dan gigihnya dalam menyampaikan risalah yang benar itu.Seorang ketua negara yang cukup disegani oleh negara disekitarnya kerana pembentukkan negara perlembagaan pertama dunia, memerintah dengan cekap dan adil dan seorang ketua peperangan yang penuh dengan kesopanan dan tatasusila serta penuh dengan sifat-sifat disiplin. Siapakah manusia yang disebutkan ini? Siapakah Manusia ini?

Manusia ini adalah NABI SAW....

Dialah pembakar semangat kita pada hari ini..
Dialah yang menunjukkan contoh dan teladan untuk kita maju pada hari ini..
Dialah salah satu sumber kekuatan kita pada hari ini...

Ambillah MANHAJ NABIMU, MUHAMMAD SAW dan tegakkanlah.

Sejarah Nabimu bermaksud Sejarah siapakah ini??


Ya,benar ini adalah Sejarah Kita semua. Sejarah siapa? Sejarah kita semua. Kita yang bernama muslim yang asasnya Al-Quran dan As-Sunnah tidak kira ia baka asal Islam ka, baru masuk islam ka, yakin dengan Islam paling penting nak ditekankan dekat sini ini adalah Cerita Kita semua.

ada ngerti???

Ia bermula dengan kedatangan seorang manusia ke dunia membebaskan manusia dari lembah dan sisa kejahilan yang dahsyat, (jahiliyah manusia hari ini dahsyat x?) dengan pembinaan tauhid didalam diri individu, membina akhlak manusia dan seterusnya membina kekuatan manusia melalui hukum-hakam dan beberapa aspek lain.

Ini barulah muqaddimah jadi malas nak panjang2 jadi diringkaskan kita masuk kepada Draf dibawah ini. Kita lihat apa yang "special" nya draf ini, adakah gambar dan lukisannya cantik? adakah kerana ia berupa satu gunung yang tinggi dan kukuh, mari kita lihat. IKUT SAYA dan KITA.!



Graf yang telah membuka mata hati ramai orang.

Graf ini adalah serba ringkas terhadap tajuk ini" Sejarah Siapakah ini?" yang mampu untuk membuatkan kita mengimbau kembali sejarah kebangkitan Islam, sejarah di waktu kita sebagai kaum Muslimin gilang gemilang dan juga realiti kejatuhan Islam. Apakah kita sedari?

Apakah kita sedarinya, kita ini umat dahulunya diatas dan merupakan tamadun yang disegani oleh bangsa dan umat lain, kita ini dipandang tinggi oleh orang lain, tetapi mana silapnya , dimana silapnya kita, hari ini terbalik malah kita pula yang memandang tinggi bangsa dan agama lain dan kita pula dikatakan lemah dan rendah tarafnya. Apakah yang sudah terjadi dan dimana silapnya?Anda ada jawapannya? (Boleh bagi sedikit komen).

Mari kita kaji sedikit Tamadun lain, Tamadun Bangsa misalnya cina dan india. Kita ambil tamadun bangsa Cina sebab apakah mereka bangkit, bangun dan berdiri. Saya nak ambil Cina sebagai uji kaji. jadi kita nak sentuh dalam aspek apa ini ya? Kita ambil dari aspek kesungguhan depa bekerja, berniaga dan seni-seni kehidupan, amat mantap untuk dibandingkan. Secara umumnya seorang yang lahir didalam kalangan keluarga cina tidak perlu berhempas pulas untuk memahami ilmu perniagaan kerana telah menjadi satu bab dalam kehidupan biar x lulus tinggi pun tapi nak diaktakan mereka ini lebih berjaya dari golongan yang keluar dnegan sijil tinggi tp menganggur. Persoalannya, rajin bekerja, kuat belajar, bersaing positif, walalupaun ada dalam kalnagan sejarah melayu namun tidak sampi kepada warisan budaya. Sebab apakah?? Disebabkan mereka mewarisinya sejak berzaman-zaman menerusi sejarah dan tamadun mereka.

ehh..entry ini bukan nak cerita tamadun depa laa. jgn salah faham. hehe. Entry nak kita selinap balik sejarah kita dengan lebih mendalam sehingga kita yakin akan kebenaran serta tahu haal tuju yg sebenar.

wah..kita ini xyah laa pergi jauh2 balik semula kepada Kisah Tamadun kita sbb tamadun kita itu lagi hebat lagi canggih, semua tamadun lain xmampu nak tandingi..itu yang kita akui betul kan?

jadi balik semula kepada draf. Draf itu dibuat secara kasar dan jadi kita lihat pula kepada draf yang sama cuma ditambah sedikit petunjuk penting.





Draf diatas menunjukkan 3 point penting.
1)point bewarna biru(permulaan)
2)point bewarna merah(klimaks)
3)point bewarna hijau(Penutup)

Jadi permulaan cerita macam mana, sudah tentu permulaan tahun 610Masihi apabila Nabi SAW berdakwah dan ia paling tepat kita kata ia bermula apabila Nabi berjaya membina kader-kader penggerak yang yakin dengan kebenaran, yang berkualiti dan mantap akidah dan akhlaknya.

Klimaksnya apabila sistem khilafah tertegak di muka bumi Allah. Apa-apa sahaja orang Sekitar akan merujuk kepada Islam. Kita boleh kata Islam itu gah ketika itu.

Penutup, apabila zaman Khilafah itu jatuh atas kelekaan diri sendiri tambahan anasir luar mula masuk untuk memusnahkan islam dan lain-lain.
Jatuhlah Islam.

Apa yang kamu FAHAM?
Kini saya lebih faham tentang kejadian yang terjadi pada waktu yang dibulatkan merah di atas..sewaktu Islam berada di kemuncak di zaman kegemilangan. Tapi kini di mana kita?? kita sudah berada di bawah takat beku semula (green circle) iaitu sama seperti pada zaman permulaan iaitu zaman jahiliyyah (blue circle)..

kalau xpercaya..kenapa makin banyak kes buang bayi? ini satu contoh saja belum yang lain2 lagi. dalam sebulan lebih 4 kes yang dihebahkan..berapa banyak yang xdihebahkan?? seorang sahabatsaya bekerja dihospital memang banyak kes yang xdihebahkan dan kes sumbang tetapi tidak mengandung..sedih.. saya sangat sedih mendengar perkara2 sebegini..

marilah kita sama2 menaikkan semula Islam dan mencapai zaman kegemilangan yang pernah menjadi milik kita dahulu....bagaimana? Ini tidak dapat dicapai dengan sekelip mata tetapi memerlukan kesungguhan dan masa..ia tidak dapat dicapai berseorangan tetapi perlukan kumpulan sokongan..

pertama perbaiki diri kita kerana individu akan membentuk keluarga. Komponen keluarga akan membentuk masyarakat. Masyarakat akan membentuk negara dan seterusnya. sehinggalah kita berjaya mendapatkan khalifah islam itu semula. Kita kene mula dari sekarang..saat ini..demi masa depan anak-anak dan Islam itu sendiri.

(Secara ringkasnya, byk lagi nak kongsi ni sebenarnya sbb rasa langsung x cukup, kamu semua ok ka.? ka nak lagi tambahan?) Nantikankan


Nantikan Perkongsian :Shift Your Paradigm

Surah Al-A’raf 7: 179
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang
mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang
mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang
mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu
seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”



http://hambayangdhoiff.blogspot.com/2011/11/ini-sejarah-siapa.html

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template